Roger Lindblom

Ålder: Tillräckligt
Jobbar som: 2:nd Line Support

Vad gör du som 2:nd Line Support?

Vi hanterar dom supportärenden från våra kunder som inte första linan i servicedesk kan hantera, där det krävs lite djupare felsökningar eller helt enkelt är längre puckar att lösa, då eskaleras ärendet till oss. Så kort sammanfattat hjälper vi våra kunder att ha en fungerande verksamhet helt enkelt.

Hur ser en typisk arbetsdag ut i servicedesk?

Det är mycket ärendehantering. Det blir lite som en brandstation, man vet inte vad som kommer komma in under dagen i form av ärenden eller vart det kommer ”brinna”, men man kan säga att vi släcker bränder, löser kundernas IT-trassel som uppstår av olika anledningar.

Vad ville du bli när du var liten?

Brandman eller nått coolt.

Hur länge har du jobbat på Britt?

Jag började 2011. You do the math.

Vad är roligast med ditt jobb?

Att få hjälpa kunden och känna att man lyckades och att kunden är nöjd. Det bästa är när man löser problemet så att kunden kommer vidare och kan fortsätta med sin dag. Därför är även förståelsen för kundens vardag och situation så viktig, de är många gånger väldigt beroende av att sin IT fungerar som det är tänkt, men ibland trasslar det ihop sig och då är det roligt att kunna vara där och hitta lösningarna på problemet.

Vilken är din största utmaning i jobbet?

En utmaning är att det är mycket olika IT-miljöer och alla är olika. IT är så brett, det kan vara allt från webbsida till SQL-grejer och det finns så mycket att ta av. Ingen kan exakt allt men vi är ett bra gäng med riktigt bra familjekänsla där vi teamar och hjälper varann, och det tror jag lyser igenom ut till kunderna i form att vi hittar lösningarna och svaren snabbt.

Vad är det bästa med att jobba på Britt?

Familjekänslan! Att man känner alla på bolaget och man har förståelse för varandra, man kan alltid ringa eller fråga sina kollegor. Just vår familje-kultur tror jag också speglar av sig ut mot kunderna i slutändan, för det är ju trots allt tillsammans och som ett team man också kan bli riktigt starka.

“Många tror och säger att jag ``jobbar med data``. Då brukar jag svara nej, jag jobbar med människor. Det är människornas problem vi ska lösa, inte datorns problem.”

Vem på jobbet har mest oväntade talanger?

Då säger jag Kangas. Han kan bannemig allt! Han kan mycket om olika saker, sånt man kanske inte förväntar sig alla gånger.

Vilken superkraft skulle du vilja ha?

Ta in information supersnabbt och kunna få svar, som att ha Googles hjärnkapacitet.

Vad behöver man vara bra på i din roll?

Man måste tycka om att jobba med människor. Det är inte bara datorerna vi jobbar med, de är ett arbetsredskap och det är viktigt att komma ihåg. Sen behöver man ha en stor social förmåga såklart, och att kunna ta och hantera olika personer.

Vem på jobbet skulle du ta med till en öde ö och varför?

Andreas Kangas. En skön lirare som kan allt om det mesta och även har allt. Han skulle nog kunna lösa mycket problem som skulle uppstå och samtidigt är han jävligt rolig. Det borde vara en perfekt kombination på en öde ö.

Vad är ditt bästa minne på Britt hittills?

Det måste vara resan till Malta och snorkla på en tonfiskfarm.

Vill du jobba med Roger och oss på Britt?

Hittar du inte den perfekta lediga tjänsten? Connecta med oss så missar du inget. Vi vill alltid höra ifrån fler talanger som gillar Britt och som vill ansluta till familjekänslan.