Daglig styrning hos Oxelösunds Hamn

20 minuter till Skavsta flygplats. Motorvägen E4 som förbinder Stockholm och Helsingborg strax utanför och järnvägsspår direkt ner till kajerna. Lägg till ett djup i hamnbassängen på hela 16 meter.

Oxelösunds Hamn har ett svårslaget läge i Östersjön. Med hjälp av Britt kunde Oxelösunds hamn bli ännu bättre.

I en hamn är logistiken allt. Bland stora fartyg, miljontals kubikmeter gods och kranar trängs också all data som bildas i verksamheten. Oxelösunds Hamn är ett serviceföretag som säljer tjänster med visionen att vara Europas bästa stuveri. Hamnen jobbar enligt devisen The All Inclusive Port och erbjuder mer än bara traditionell lossning och lastning av fartyg.

Vad har ni för utmaningar inom IT?

– Utmaningen är att vi håller på med så många saker. Vi har därför också väldigt många olika system som man jobbar i, förklarar Daniel Johansson.

Med hjälp av Britts kompetens har Oxelösunds Hamn arbetat fram en digital version av en whiteboardtavla som används för verksamhetsstyrningen enligt ett Lean-koncept, så kallad daglig styrning.

– Britt har tagit fram en smartboardlösning, en digital whiteboard. Vi byggde styrning av verksamheten med whiteboardtavlan. Som vanligt med papper och whiteboard är det väldigt stort behov att hela tiden uppdatera med ny och uppdaterad information.

– Man måste fysiskt vara på plats, byta ut lappar och förändra planering och fylla i måluppföljning. Det räcker att någon inom verksamheten är sjuk, då blir det tomt, förklarar Daniel Johansson.

Britts lösning bygger på automation, den hämtar hela tiden uppdaterad information från bland annat vårt personalsystem. Det är som en minidatabas som är ständigt uppdaterad med alla hanteringar, konteringar och tider. Man behöver inte vara fysiskt på plats. Det går också att ändra med smartphones och datorer, säger Daniel Johansson.

Den nya digitala whiteboardtavlan har Britt tagit fram med hjälp av Microsofts samarbetsplattform Sharepoint.

Själva Sharepoint är i grunden en webbaserad lösning för att kunna lagra, dela och hantera information inom företaget. Många företag använder plattformen för att hantera filer och bygga upp ett intranät, men Sharepoint kan så mycket mer och är en mycket viktig del i företagens digitalisering av verksamheterna.

– Den var naturligt att fortsätta med Sharepoint. Vi har jobbat ett bra tag med att vår verksamhet ska hanteras i molnet.

Den digitala whiteboardtavlan har förändrat arbetet rejält för personalen.

– Vi leder mycket information via den dagliga styrtavlan. Personalen får respons i realtid, den digitala whiteboardtavlan är alltid uppdaterad och personalen har nu ett informationsövertag mot hur det var tidigare. Det är ju också ett enkelt sätt att visualisera, det är mer pedagogiskt att få fram måltal som tidigare inte kanske var så roliga att titta på, säger Daniel Johansson.

I maskinerna har personalen iPads som de lägger in orderhanteringar, exempelvis lastningar med hur många ton och vilken kund det berör. Den informationen skickas sedan i realtid in i systemet. Automatiskt räknar systemet ut snittider och måltal som direkt visas på den digitala whiteboardtavlan. Tidigare krävde detta en stor manuell hantering på Oxelösunds Hamn.

– Det är ett väldigt lyft. Det sparar mycket tid, säger Daniel Johansson.

Varför valde ni Britt?

– ”Vi fick mycket bra feedback på det vi tänkte göra. De har mycket kunnig personal som är lätt att bolla idéer med. Vi är nöjda med Britt i utveckling av dagligstyrning. De är väldigt flexibla, det är bara ringa så löser dem våra önskemål.” – Daniel Johansson

Hur viktigt är det att hamnbolag digitaliserar sin verksamhet?

– Jag tror det är precis som i alla branscher med all konkurrens som finns. Det håller inte längre att flytta papper mellan verksamheter. Man har inte råd med alla missar som kan bli. Vi hanterade tidigare mycket papper och dessutom i utomhusmiljö. Mycket tid gick åt för att gå upp i en båt med ett papper och sedan gå ner igen. För oss fanns det otroligt mycket att digitalisera. Framförallt har man en väldigt stor potential när det gäller automationer. Kan man få till att den data man har skickas till rätt personer automatiskt är en stor sak inom logistiken, avslutar Daniel Johansson.

Fakta

Kund: Oxelösunds Hamn

Antal medarbetare: 222 st

Omsättning: 330 MSEK

Kund sedan: 2017

Uppdrag: Daglig styrning

Vill du veta mer om Daglig styrning?

Boka en tid i min kalender för webbmöte så berättar jag gärna mer hur det fungerar!

Tillbaka

Tack för din fikfrågan!

Vi skickar en bekräftelse till din e-postadress. Där hittar du även kontaktuppgifterna till din fika-date om du behöver komma i kontakt med hen innan mötet.

{{ contact.name }}
{{ contact.title }} Boka fika
{{ errorMsg }} {{ bookInfo.salesman.name }}. Gå tillbaka
  • {{ day.date }}
  • {{ day.day }}
Dina uppgifter
Fika med britt

Datum: {{ bookInfo.time.date }}

Tid: {{ bookInfo.time.start }} - {{ bookInfo.time.end }}

Rådgivare: {{ bookInfo.salesman.name }}

Plats: {{ bookInfo.salesman.address }}