En superhjälte till jul?

Frustrationen när det inte fungerar… När datorn, skrivaren, telefonen, synken, programmet, eller vad det nu är, trilskas. Hela världen stannar upp och nödläge utlyses. Var är IT-avdelningen?

IT-supporten har verkligen blivit vår tids superhjältar. Med några magiska knapptryckningar lyckas de få världen att börja snurra igen. Och det är inte bara frustration de botar; det kostar ju en hel del när IT-system ligger nere, eller när en eller flera medarbetare inte har möjlighet att göra sitt jobb.

Men var är superhjältarna när man behöver dem som bäst? Många företag och organisationer har en central IT-avdelning men saknar ofta resurser på lokal nivå. Andra har flyttat ut sin IT-support till Indien eller annat land där IT-kompetens erbjuds till lägre kostnader. Det kan ofta fungera med telefonsupport, men lika ofta behöver någon komma ut och lösa problemet på plats hos användaren. Hos små och medelstora företag finns det vanligtvis någon IT-kunnig person – ibland en superhjälte, ibland en vanlig medarbetare med viss IT-kompetens.

Hos Britt finns ett helt stall med superhjältar. De ägnar sina arbetsdagar åt att lösa problem och lindra frustration hos sina kunder, men ännu mer till att hitta lösningar som gör kunderna bättre. Deras mål är aldrig att fakturera många timmar. Tvärt om. De drivs snarare av att lära känna kundernas IT-miljö snabbt och börja jobba proaktivt. Likt målsökande projektiler letar de upp svagheter i IT-infrastrukturen och löser dem. De släcker givetvis bränder när de uppstår men det primära målet är att jobba långsiktigt och skapa en mer robust IT-miljö för kunderna.

Britts superhjältar har alla en bred och djup IT-kompetens. De är lika skickliga på att rådgöra kring molntjänster, installera det trådlösa nätverket och felsöka den klumpiga skrivaren i hörnet som att kommunicera med frustrerade medarbetare som sliter sitt hår. De löser problem med lugna och säkra rörelser, de hittar fel och de föreslår nya lösningar. De mildrar oron hos såväl den enskilde medarbetaren som den mest pressade av finansdirektörer som ser ett stillastående IT-systemet som en flod av pengar som rinner ut ur företaget.

Det finns förstås olika sätt att nyttja dem. Vissa kunder vill ha någon på plats en halvdag i veckan. Då vet alla medarbetare att de kan samla på sig eventuella problem till den dagen och få det löst. Andra behöver mer tid, och för vissa företag räcker det med en halvdag i månaden. Inget företag är det andra likt, men det man kan vara helt säker på när man anlitar en superhjälte från Britts stall är att man har en social, förtroendeingivande person på plats som är genuint intresserad av just din verksamhet. IT ska hjälpa till att utveckla verksamheten, inte ställa till det. Det är målet. Dessutom har de hela Britt i ryggen, med all kunskap erfarenhet som finns där, om det någon gång skulle hända att de stöter på ett problem där det behövs ytterligare kompetens. För superhjältar hjälper varandra.

Behöver du en superhjälte efter helgerna? Hör av dig så löser vi det.