Anteckningsboken är den sista bastionen för många. Oavsett hur mycket vi älskar ny teknik, nya plattformar och nya sätt att kommunicera har anteckningsboken stått emot imponerande länge. Känner du igen dig?
Om du verkligen vill fortsätta hålla fast vid din anteckningsbok ska du sluta läsa nu, för det jag har att berätta är inget annat än en kärleksförklaring till OneNote, anteckningsbokens främsta kombattant.
Det komplicerade förhållandet med anteckningsboken
Jag har bokhyllor fyllda med anteckningsböcker i olika färger och storlekar; kommer mig inte för att slänga dem. Där finns ju alla projekt, viktiga anteckningar om jobbet, livet, barnen… ja, allt. Men att leta fram den där viktiga anteckningen från Projektet är en utmaning. Ja, det finns såklart anteckningar i flera böcker; det var ju ett stort projekt. I vilka böcker, vilka sidor? Det är ju lite svårt att söka i dem. Vissa dagar glömdes anteckningsboken på hemma, så allt finns inte heller samlat. Det kan till och med hända att någon anteckningsbok kommit bort i flytten. Det är komplicerat, förhållandet till anteckningsboken, och ändå så svårt att släppa.
Visst har jag försökt använda andra digitala anteckningsverktyg genom åren - man är ju trots allt en early adopter, men alltid återvänt till anteckningsboken. Verktygen har helt enkelt inte räckt hela vägen. Men med OneNote förändrades allt.
OneNote som anteckningsbok
Vi börjar med det enklaste – anteckningarna. Första gången du skriver anteckningar i OneNote är ingen större wow-upplevelse. Men nästa projektmöte, och nästa, när du kan fylla på med nya fakta, nya frågor, bilder, grafer, ja, till och med ljud – där har du wow-upplevelsen. Allt är samlat, välstrukturerat, lätt att redigera, ta bort och lägga till. Faktiskt ljusår ifrån vad anteckningsboken kan åstadkomma.
Dela anteckningar med andra
Du kan också välja att dela dina anteckningar med kollegor, vänner eller familj. Alla kan redigera, lägga till nytt innehåll och notera att något på att-göra-listan är genomfört. Mötesanteckningar gör du direkt i OneNote och delar sedan med kollegorna. Allt finns samlat och är enkelt att hitta tillbaka till när du behöver det nästa gång.